En les nostres reunions mensuals, la de novembre, vàrem tenir com a convidat German Polo, fisioterapeuta sabadellenc de 25 anys d´edat que s´està obrint pas en el món esportiu internacional, principalment en el del motor.
“Des de molt petit i davant de la televisió, ja deia als meus pares que volia anar al Dakar. Ja ho he aconseguit, la primera vegada aquest 2024 i repetiré el proper 2025”.
Així començava la seva presentació, Germán Polo, llicenciat en Ciències de l´Esport (ex-INEF). La seva activitat com fisioterapeuta no s´atura en el Dakar, ja que la l´amplia al futbol (la temporada passada en el Centre d´Esports Sabadell) i aquesta en els equips masculí i femení del BM Granollers d´handbol. Però és en el Dakar i a l’Aràbia, on Polo s´hi troba millor.
“Allà faig de tot a més de fisioterapeuta, és a dir actuo com a conductor, com instal·lador de tendes, de cuiner, o del que faci falta. Som un equip i per carreteres que fan d´enllaç, hem de seguir i si és possible arribar al final d’etapa, abans que els corredors. Aquests el primer que busquen és dutxar-se, menjar i descansar, ja que a primera hora del matí han de tornar a competir i així durant dues setmanes. És molt estressant però a la vegada gratificant, són de sis a vuit hores dins del cotxe. El Dakar és un prova d’alt risc”, conclou Polo.
El fisioterapeuta, també porta la preparació física dels pilots i la seva aventura va començar quan va conèixer a Mikel Azcona que en dos anys va ser campió d´Europa de la Clio Cup i més tard el campionat de la Copa Mundial de Turismes, entre altres grans resultats. La “posada a punt” del pilot basc, per part de Germán Polo, va cridar l’atenció d´altres equips i conductors i la feina al sabadellenc no li va faltar.
“El tema dels esportistes i del seu tractament a nivell de massatge, nutrició és molt variat -segueix exposant Germán-, per exemple, per un conductor de cotxes la zona lumbar, les mans i les cervicals són les parts a tractar. Per als motoristes, els peus, cames i braços. També depèn si el cotxe té o no té direcció assistida, en F2 el peu de frenada, que ho fan a 90 km hora i varies vegades durant la prova, també se’l tracte de forma especial i a més quan els pilots venen del karting i la deformació del peu porta a problemes amb el maluc.“
La visió d’en Germán s’estén a l’edat de l’esportista i del seu esport. “Una cosa és el jugador d’equip que ha d’estar perfecte cada vuit dies o menys: futbol, basquet, handbol. Altres esports més individuals han d’estar bé el dia del seu campionat. Per tant, hi ha una preparació prèvia, molt més forta i molt més física i una altra de recuperació en la qual tens menys temps per recuperar-te, ja que tornes a tenir els partits de seguida. També s’ha de tractar diferent a un veterà, com pot ser Lebron James, Cristiano Ronaldo o Lewandowski, que els joves futbolistes del Barça.”
Per Germán Polo una altra experiència reeixida ha estat les Olimpíades del motor a València, disputades a Xest, en les quals Espanya ha guanyat i ell formava part d’un equip de 31 fisioterapeutes i un psicòleg.